منوی دسته بندی

تا چه میزان با انواع کمپرسور باد آشنا می باشید؟

تا چه میزان با انواع کمپرسور باد آشنا می باشید؟

مقدمه

اگر بخواهید با ابزار آلات بادی کار کنید به احتمال زیاد به کمپرسور هوا نیاز دارید چرا که این نوع از کمپرسور از قدرتمند ترین ابزار مورد نیاز برای تامین انرژی و نیروی لازم برای این نوع از کارها هستند! از این نوع از کمپرسورها در ابزار آلات و کارهای مختلفی استفاده می شود که در ادامه لیست مهم ترین آن ها را مشاهده میکنید: انواع میخکوب، انواع چکش، انواع منگنه کوب های بادی، پیستوله های رنگ پاش بادی، پرچ کن ها و …

ابزاری که با آوردن نام کمپرسور در ذهن عموم مردم شکل میگیرد همان پمپ بادهای تعمیرگاهی یا به عبارت فنی و تخصصی کمپرسورهای تولید هوای فشرده پیستونی می باشد. اما کمپرسورها در مقیاسی وسیع، تقریبا در تمامی صنایعی که با هوای فشرده کار میکنند به عنوان ابزاری مهم و کاربردی بکار گرفته می شود. معمولا نامگذاری کمپرسورها بر اساس روش کاری آن ها می باشد. کمپرسورها که بیشتر در صنایع بزرگ مانند پتروشیمی – فولاد – نساجی مورد استفاده گوناگون و فراوانی قرار می گیرند که اصطلاحا کمپرسورهای دینامیکی یا سانتریفیوژ نامیده می شوند که با توجه به دبی و ظرفیتهای بسیار بالا و متفاوتشان بصورت دایم مورد استفاده قرار می گیرند.

کمپرسورها را می‌توان در صنایع و مصارف خانگی مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. از باد کردن تایر خودرو گرفته تا ساخت یخچال‌ها و چیلرهای بزرگ برای ساختمان های اداری و یا تجاری، در تمامی این سیستم‌ها و مکان ها از کمپرسورها استفاده می‌شود. در خطوط انتقال گاز نیز از کمپرسورها استفاده میشود تا بتوان گاز را در طول لوله به مسافت‌های دور منتقل کرد. در سیستم‌های سرمایش خانگی و یخچال‌های خانگی نیز کمپرسورها نقش مهمی را ایفا می‌کنند. موتورهای جت نیز برای کار کردن نیاز به نوع خاصی از کمپرسور به نام کمپرسورهای محوری دارند. حتی در خودروهای امروزی نیز از نوعی از کمپرسورها برای فشرده سازی هوای ورودی به سیلندر استفاده می‌شود این کار باعث افزایش راندمان کاری موتور شده و خودرو بهتر کار میکند. از این رو دامنه استفاده از کمپرسورها بسیار وسیع و کاربرد ان ها برای انسان امروزی بسیار قابل اهمیت است.

تاریخچه کمپرسور باد

اگر کمپرسور را وسیله‌ای درنظر بگیریم که گاز و هوا را فشرده می‌سازد، با این تعریف انسان از هزاران سال قبل از میلاد مسیح از فشرده‌سازی گازها برای انجام کارهای خود استفاده میکنند. درواقع انسان ها از زمانی که شروع به ذوب فلزات کردند، از دمنده‌ها برای فشرده کردن گازها و دمیدن آن به سمت شعله استفاده می‌کرده‌اند تا حرارت شعله را افزایش دهند. اما در قرن 18 بنجامین فرانکلین توانست با استفاده از یک دمنده و الکل، دمای یک جسم را تا حد زیادی کاهش دهد. کاری که او انجام داد ای بود که هوای فشرده را از روی الکل عبور داد تا دمای ان کاهش یابد. با این کار او توانست دما را تا دمای انجماد کاهش دهد. در واقع با انجام این کار، اولین سیستم های خنک کننده پایه گذاری شد. پس از آن از مواد دیگری برای کاهش درجه حرارت در این سیستم های ابتدایی مورد استفاده قرار گرفت. در اواسط قرن نوزدهم، تقریبا چیزی مشابه با سیکل های امروزی ساخته شد که مایع کم فشار با دریافت گرما به گاز تبدیل میکرد. سپس این گاز با یک کمپرسور، تا حد امکان فشرده شده و بعد از آن در یک کندانسور، دمای آن کاهش داده میشد و دوباره به مایع تبدیل می‌شد. سال ها بعد و به مرور، فناوری ساخت کمپرسورها پیشرفت جالب توجهی پیدا کرد و کمپرسورهایی پیچیده‌تر و با بازدهی بالاتر نسبت به کمپرسورهای پیستونی سنتی ساخته شدند.

یک نظر

  • سلام، این یک دیدگاه است.
    برای شروع مدیریت، ویرایش و پاک کردن دیدگاه‌ها، لطفا بخش دیدگاه‌ها در پیشخوان را ببینید.
    تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *